Pojďme letos konečně udělat první kroky v ZZN

V březnu 2018 se město Český Brod stalo majitelem areálu bývalého ZZN. Když se o odkoupení rozhodovalo, nebyl jsem zastupitelem, na jednání zastupitelstva jsem se byl podívat jako občan. Získání tohoto brownfieldu v centru města jsem podporoval a začal jsem přemýšlet, jak se dá areál využít. V rámci veřejné prohlídky jsem se šel podívat dovnitř a moje přesvědčení, že máme ve městě skvělé rozvojové území se ještě prohloubilo.

Dnes máme rok 2021 a téměř po třech letech se areál v podstatě nevyužívá. Některé objekty a plochy provizorně “obsadily” Technické služby. Vybudovala se příjezdová cesta od divadla J. K. Tyla, ale vstup do areálu je zakázaný. Je zde spousta nezabezpečených míst, kde hrozí úraz pádem nebo zřícením části stavby.

Jsme před schvalováním rozpočtu na letošní rok. Vzhledem k finanční situaci státu a následně města je jasné, že budeme šetřit. Investice do otevření areálu by nám ale umožnila některé objekty nabídnout k pronájmu nebo k prodeji. Tak by se investované peníze začaly vracet.

Na Radě jsme (radní ta TOPku a nezávislé) několikrát navrhovali, aby byl areál zabezpečen a otevřen veřejnosti, hlavně pro chodce a cyklisty. Bylo přijato příslušné usnesení, rozdaly se úkoly ale žádná viditelná změna zatím nenastala. Pro začátek alespoň vznikla projektová dokumentace na odstranění některých staveb, aby mohl být vydán demoliční výměr. Je nevyšší čas s touto situací konečně pohnout.

Jaké máme možnosti a jaké změny si v areálu přestavujeme? Přicházíme s krátkodobým i dlouhodobým plánem.

Rychlé kroky v roce 2021 – zabezpečit, rozdělit na zóny, otevřít

Pro začátek navrhujeme areál zabezpečit, otevřít a pro jednotlivé zóny hledat krátkodobé využití.

Okružní křižovatka

Okružní křižovatka se projektuje. Po získání územního rozhodnutí můžeme začít jednat s krajem o její výstavbě, případně hledat dotační zdroje na její realizaci (kraj je majitelem komunikace, ale chodníky a infrastruktura pod zemí ho “nezajímá”). 

Stavbě křižovatky bude předcházet demolice garáží. Jejich krátkodobý pronájem na 1 rok je možný a již byly tyto prostory dokonce nabízeny. Myslím si, že po zabezpečení a otevření areálu bude určitě více zájemců i o tento pronájem.

Dům v ul. Krále Jiřího

Tento objekt lze jednoduše oddělit a nabídnout k pronájmu nebo prodeji. Jedná se o dům na hlavní městské tepně a když bude možnost u něj i zaparkovat (po otevření areálu), půjde o atraktivní nemovitost. 

Zabezpečení, demolice

Tato fáze je předpokladem otevření areálu pro veřejnost. K demolici jsou určeny havarijní nebo nevyužitelné zóny označené jako: kůlny, kovové konstrukce kolem sila, váha a domek

Centralizace Technických služeb

Dnes částečně využívají areál Technické služby a to velmi prostorově nehospodárně. Domníváme se, že pro TS bude bohatě stačit Hala 2, Volná plocha 2 a Hala 3.

Otevření areálu pro veřejnost

Jakmile proběhnou v areálu demolice, je možné zabezpečit zbývající objekty a umožnit do areálu volný přístup. Pro pěší a cyklisty z obou stran, pro auta možná zpočátku jen z Kollárky (a potenciálně i s jednosměrným napojením na Zborovskou – pouze vjezd). Po realizaci okružní křižovatky se samozřejmě počítá s obousměrným napojením ze Zborovské.

K čemu je dobré otevření areálu?

Oblast lze okamžitě využít jako cestu pro  pěší a cyklisty. Zkrácení cesty na nádraží – od školky zadem za divadlem. Na volné ploše je k dispozici několik desítek parkovacích míst, které nám ve městě tak chybí. Právě parkování by mohlo být dobrým krátkodobým využitím volných prostor a tato možnost může být i velkým lákadlem pro případné zájemce o pronájem prostor v budovách. K pronájmu se jednoznačně nabízí objekt “benzínové pumpy”, Hala 1, budova starého sila i hlavní budova velkého sila. Nic z toho bez otevření areálu by nebylo možné.

A dlouhodobé využití?

Výstavbu nebo rekonstrukci velkých staveb v areálu jen z rozpočtu města neutáhneme. Měli bychom být připraveni na dotační výzvy a mít správné projekty připravené v šuplíku. Co se nabízí a co by městu opravdu prospělo?

Parkovací dům

Strategické poloha mezi náměstím a nádražím na průtahové komunikaci dělá ze ZZN ideální místo pro umístění takového zařízení. Jeden takový projekt už zastupitelstvo zamítlo kvůli komplikované technologii parkování (robotické zakladače). Měli bychom se k myšlence vrátit, klidně bez zakladačů. Pro parkovací dům se nabízí zóny přiléhající je Zborovské – Garáže, Staré silo a Hala 1. Vzhledem k dopravní situaci kolem Prahy je téměř jisté, že stát nebo kraj bude muset tuto problematiku řešit. Dotace na parkovací domy se čas od času vyhlašují. 

Pohodlná a bezpečná cesta na nádraží

Příjemný chodník a cyklostezka na nádraží v tělese bývalé vlečky se úplně nabízí. Když jsem vodíval dcery do školky v Kollárce, nesčetněkrát jsem ve spěchu tuto v současnosti “nelegální” cestu využil.  Pokud bychom měli místo vlečky chodník a cyklostezku, zase by bylo o spoustu lidí, kteří potřebují jet autem na nádraží, méně.

Velké silo – pro veřejnost i podnikání

Velké silo je architektonicky krásná stavba, která je bezesporu jednou dominant města. Ve velkých městech jsou přesně tyto stavby nesmírně populární a sídlí v nich kulturní instituce, moderní firmy i obchody. Myslím, že máme stejnou příležitost. Můžeme jít cestou postupných oprav a zabydlování “patro po patru”. Získali jsme dotaci na tzv. “re-use centrum”, které mohlo působit v přízemí této budovy. Pokud ji využijeme, může to být první krok, jak do sila dostat život. Věřím, že další projekty budou následovat, jen co areál otevřeme;)

Filip Ulík

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *